4 april - påskägg i falsk metall

Jag gör ett blogginlägg så här lite hastigt och lustigt på nattkröken. Såg nämligen ett så tjusigt projekt på facebook där påskägg var omgjorda i falsk metall-teknik. Jag har haft en rulle aluminiumtape hemma ett tag men har trott att det här ger man sig inte på i första taget. Men idag gjorde jag det och det var så kul! Jösses amalia vilka grejer man kan göra!

Jag har liftat Malin Johanssons (från facebookinlägget) ägg då jag själv inte hade några idéer först :-)
Jag tog ett gammalt påskägg från förra året och gjorde först en namnskylt med sonens namn. Jag har använt ett Quickutz alfabet "Chemistry" och sen tejpade jag fast det på ägget. Jag satte fast en bit punchinella, några fjärilar, rosblad och en magnoliaswirl.
På underdelen fick jag för mig att testa om det gick att se text som är stämplad. Jag stämplade "happy easter" från Pysseldags och så embossade jag texten. Det funkade! Jag satte fast lite ostklut (eller gasväv kan man ju säga) över större delen av ytan, några pappersblommor (som inte riktigt syns tyvärr) och så en till magnoliaswirl.

Sen klippte och klistrade jag bitar av aluminiumtejp från Biltema. (Biltema är verkligen en scrappares favoritställe!).

Så här kommer en liten bildkavalkad:
















Jag har ju inga specialverktyg (än, hehe) men det var riktigt roligt att rota runt i lådorna och pysselväskan för att hitta nya användningsområden för det som finns hemma redan. Jag har använt mig av skaftet på en gammal skalpell och gjort mönstret runt kanterna, en stompf har fått göra jobbet med att ta fram konturerna runt tex bokstäver och blomblad. skalpellens hål för själva kniven fick bli skruvskalle som jag tryckte ner med jämna mellanrum runt ytterkanterna. Sedan tog jag en stiftpenna, utan udd, och gjorde småhål som popnitar runt vissa bitar. Jag hittade en flaska med svart hobbyfärg efter ett medlemspaket från Creative club och så penslade jag hela ägget och så torkade jag av det. KLART!

Nu vill jag ha Inca gold pasta....  det har jag sett på Youtube att man kan ha. *skriver upp det på önskelistan*

Har du inte testat förut, så kasta dig in för det var urkul! Allra helst efter att färgen kommit på.

Nu säger jag godnatt men lämna gärna en kommentar om vad du tycker om ägget!
KRAM
Rosa


Kommentarer
Postat av: Lisa-olsi

Ett väldigt lyckat första försök,

ägget blev heltufft :)

jag önskar dig en Glad Påsk!

Kram Lisa

2012-04-05 @ 00:33:54
URL: http://lisa-olsi.blogspot.se/
Postat av: Mim...

Men hallå hur fräckt var detta då? Superläckert gillar massor.

Glad Påsk......

2012-04-05 @ 07:04:52
URL: http://mimstankar.blogspot.com
Postat av: Pippin

Jätteläckert! Och visst är det kul! Det finns så otroligt mycket roligt man kan göra med alutejpen.

Glad Påsk

2012-04-05 @ 09:14:58
URL: http://pia-design.blogspot.com
Postat av: snojbi

Ett kanonsnyggt ägg

Glad Påsk

2012-04-05 @ 22:07:30
URL: http://snojbi.blogspot.se
Postat av: Sari Hänninen

ett sånt fint ägg!!! :-)

2012-04-06 @ 07:44:13
URL: http://sarispyssligasida.blogspot.com
Postat av: Lotta (Lof)

Snyggt!!

2012-04-06 @ 08:45:47
URL: http://lottaavra.blogspot.com
Postat av: Åsa/asamia

Åååå vilket fint ägg, Gabriel kommer älska det. Du får visa mig sen, min rulle ligger oöppnad här.

Grattis på födelsedagen, hoppas det varit en toppendag!!!!

Kramar

2012-04-06 @ 21:21:19
URL: http://asamia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Totalt antal besökare sedan 18 juni 2011: